جدیرترین اخبار :
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است
  • نشست حمیرا ریگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با هیأت راه آهن افغانستان
  • تحکيم و توسعه روابط اقتصادی پایدار
  • دستور پزشکیان به رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ اولویت‌های دولت تعیین شد

منطقه آزاد چابهار نقطه اتصال همکاری های ایران و عمان

اقتصادی | تاریخ خبر : 95/04/27 | تعداد بازید :5353
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار یک نقطه اتصال مطلوب برای افزایش همکاری میان ایران و عمان است و بنا به تاکید مقام معظم رهبری مورد تاکید جدی توسعه قرار گرفته است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از فرینا، عبدالرحیم کردی در نشست با خبرنگاران روزنامه دولتی و رادیو ـ تلویزیون عمان گفت: اگر در اخبار و گزارش ها خوانده باشید جدی ترین کانون فعالیت سواحل مکران، چابهار است و مهم ترین اتفاق برای توسعه چابهار حضور منطقه آزاد در این نقطه کشور است.

عبدالرحیم کردی افزود: مهم ترین مسئله برای ما توسعه روابط ایران و عمان است. تقویت روابط باید بر مبنای یک مدل اقتصادی باشد. حجم مبادلات تجاری ایران و عمان رشد زیادی در دو سال اخیر داشته است. دولت های ایران و عمان برای حضور بیشتر بخش خصوصی در توسعه مبادلات تجاری همکاری های بیشتری داشته باشند و تسهیل در مناسبات مالی و قوانین میان دو کشور ایران و عمان به رونق فعالیت بخش خصوصی کمک می کند. هم چنین کمیسیون مشترک ایران و عمان تشکیل شده است و مباحث قانونی، مقررات و ضوابط توسعه همکاری در این کمیسیون بررسی می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به سابقه دیرینه روابط ایران و عمان اشاره کرد و گفت: توجه به ظرفیت های بخش خصوصی می تواند به رونق فعالیت های تجاری میان ایران و عمان کمک کند. چابهار یک نقطه استراتژیک و مهم برای توسعه تجارت کشور عمان است چرا که این کشور هم یک مقصد و مبدأ توزیع کالاهای ایرانی به سایر کشورهاست.

او بنادر صحار، دوقم و چابهار را مثلث توسعه منطقه ای خواند و گفت: مطالعات دقیقی برای ارتباط این سه بندر انجام شده است که ایجاد خط کشتیرانی بین این سه بندر در دستور کار است تا هزینه حمل بار به طور چشمگیری کاهش یابد. کنسرسیومی با مشارکت چند شرکت ایرانی و محوریت یک شرکت عمانی تشکیل شده و امیدواریم ظرف دو سه ماه آینده خط کشتیرانی بین این سه بندر برقرار شود.

کردی تاکید کرد: مدل فعالیت این سه بندر باید بر مبنای "همکاری باشد نه "رقابت". ما می توانیم در توسعه صنایع کوچک و متوسط روابط بسیار گسترده ای بین چابهار و صحار عمان برقرار کنیم و بخشی از صنایع می توانند در چابهار و بخشی در صحار مستقر شوند، بسته به اینکه بازار و هدف آن کالا کجاست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: توسعه صنایع غذایی می تواند نقطه اوج همکاری چابهار و صحار باشد. چابهار می تواند مبدأ خوبی برای کالاهای عمانی از صحار و دوقم برای ترانزیت به کشورهای مقصد باشد.

او با اشاره به صنایع بزرگ و سرمایه گذاری های انجام شده در منطقه آزاد چابهار گفت: در این منطقه دو صنعت مهم و بزرگ به عنوان پروژه های ملی تعریف شده است: اول کارخانجات پتروشیمی که در این حوزه تولید 20 میلیون تن مواد پتروشیمی هدفگذاری شده است و دوم تولید فولاد با هدفگذاری تولید 10 میلیون تن در سال است.

کردی گفت: چابهار نقشی بین المللی برای رسیدن به بازارهای افغانستان، آسیای میانه و شرق اروپا است. نقش چابهار اتصال بازارهای شرق آسیا به این بازارهاست و برای تحقق این دو نقش نیاز به دو ابزار داشتیم یک: بندر و دو: راه آهن. از این دو طریق دسترسی ها به افغانستان و مقاصد بعدی برقرار می شود و این دو پروژه به سرعت در حال پیشرفت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره توسعه بندر چابهار گفت: بندر چابهار در گذشته ظرفیتی معادل 2 میلیون تن داشته است که در حال حاضر این عدد هشت و نیم میلیون تن است که در افق توسعه این بندر، حجم تخلیه و بارگیری در بندر چابهار به 84 میلیون تن خواهد رسید.

او به تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های پتروشیمی و فولاد چابهار اشاره کرد و گفت: برای تامین مواد مورد نیاز پتروشیمی ها در چابهار می توان از ورود گندله از صحار عمان و سنگ آهن از افغانستان بهره برد.

عبدالرحیم کردی ادامه داد: معتقدیم نقطه اتصال جاده ابریشم جدید به سمت خشکی از طریق چابهار خواهد بود و توافق نامه قدیمی عشق آباد که عمان نیز در این توافق حضور دارد می تواند به همان اندازه توافق نامه ایران ـ افغانستان ـ هند مهم باشد.

او به سرمایه گذاری های خارجی انجام شده در منطقه آزاد چابهار نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری های مشترک ایرانی و چینی و سرمایه گذاری مستقل کشور کره جنوبی در چابهار شکل گرفته است. درهای چابهار به روی همه سرمایه گذاران خارجی باز است چرا که اعتقاد داریم چابهار دارای یک ظرفیت بین المللی است.

کردی تاکید کرد:  آنچه که برای بخش خصوصی مهم است کاهش هزینه های حمل و نقل است. شکاف تکنولوژی بین رقبای صنعتی خیلی کم شده است اگر رقابتی در بازار اتفاق بیافتد؛ هزینه حمل و نقل در آن تاثیر بسیاری دارد لذا صنایع برای رسیدن به بازارهای خود دنبال مراکزی می گردند که به بازار خود نزدیک باشند.

نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با خبرنگاران عمانی با هماهنگی روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل